Buuñaa konoto diimaa bankoo: The Gambia

De hoofdstad Banjul

Ik had dit verhaal gisteren al geschreven, maar het regende gisterenavond zo hard, dat ik binnen ben gebleven. Maar alsnog het verhaal van gisteren:

Vandaag staat op het programma een trip naar Banjul. De hoofdstad van Gambia.

Er wordt geschat dat er nu zo een 60.000 mensen wonen. De stad is gebouwd op het voormalige St. Mary Island, door de Engelsen. Aan de rivier de Gambia. De naam Banjul komt van de Madinka woorden ban=stoel en jul=vezel. Omdat de plaats ook aan de Atlantische Oceaan ligt is het een belanrijke handelsplaats voor Gambia.

We reden Banjul binnen via de Independence Drive.Daar staat het monument Arch 22.Dit monument is ter herinnering dat op 22 juli 1994 de militairen de macht overnamen van de eerste corrupte president. Het wapen van Gambia is erin verwerkt en de tekst welcome to Gambia. Voor het monument staat een beeld van een soldaat met een kind op zijn arm. Dit ter nagedachtenis aan de gevallenen van de tweede wereld oorlog. Het staat voor het graf van de onbekende soldaat.

De arch 22 bevat een depandance van het Nationaal Museum. Dus met de lift omhoog om dit kleine museum te bekijken. Musea zijn er niet veel, dus als ik straks weer naar huis ga, heb ik ze bijna allemaal gezien. Dit musea was met name gericht aan de diverse stammen van Gambia en hun gewoontes. Het was klein, maar wel leuk om te zien. Ablie wist er veel bij te vertellen.

Een trapje hoger was zowel aan de voorkant en achterkant van de arch 22 een plateau van waar je mooie foto's kon maken, over de stad Banjul.

Terug met de lift naar beneden. en nog even langs de net gebouwde eretribune gelopen Deze wordt oa. gebruikt voor de ceremonies op 22 juli.

In een restaurantje even wat gedronken en terug de auto in, naar het centrum van Banjul.

We reden langs diverse overheidsgebouwen en het presidentieel paleis. Ook in Banjul is het een drukte van belang. Veel mensen, ezels die van alles sjouwen, veel mannen met kruiwagens en ook heel veel taxi's.

We kwamen aan bij de Albert markt, een grote afrikaanse markt, waar echt van alles verkocht wordt. Van kleding tot telefoons, van etenswaren tot medicijnen. in gambia zijn eigenlijk bijna geen winkels, alles wordt verkocht op de markt.

Samen met Ablie rondgelopen. Hij heeft veel uitleg gegeven over de lokale producten en waar deze voor gebruikt worden.

Na een uitgebreide wandeling over de markt weer terug naar de auto. Overal was het een drukte van jewelste. Iedereen wilde wel iets verkopen.

Vanaf de markt weer langs allerlei consulaten etc. weer terug naar de grote weg. Om 14.00 uur was ik weer terug in het hotel. Vandaag zaten er tientallen apen in de tuin. Zoveel had ik er tot nu toe niet gezien.

Even siesta gehouden, en wat gelenterd langs de winkels. Zelfs nog wat gekocht, het afdingen lukt me steeds beter.

Vanavond hou ik het rusrig, morgen ga ik home cooken.

Esther van der Zee

Beste Franca, wie is Ablie? groetjessss Esther