Buuñaa konoto diimaa bankoo: The Gambia

Zuid Gambia, aan de grens met Senegal

Gisterenavond weer een hele nieuwe ervaring gehad. Eten in het donker. Ik zat gezellig in een restaurantje aan de Strip. En juist op het moment dat het eten opgediend werd, viel de stroom uit. En dan is het ook echt donker. Omdat het niet direct weer aanschoot, ben ik toch maar gaan eten. Ik had heerlijke vis met kaas en knoflooksaus. En het leek wel of ze het erom deden, maar bij mijn laatste hap ging het licht weer aan. Ik moet zeggen, het smaakte er niet minder om.

Vanmorgen om half 10 stond Ablie alweer klaar met een auto met chauffeur. Vandaag vertrekken we naar het Zuidelijkste puntje van Gambia. Eerst even water gekocht voor onderweg en daarna op pad.

We reden Kololi uit langs Brufut, Ghana Town en Tanji. Net voorbij Tanji stopten we bij het Tanji Village Museum. Een klein museumpje met veel informatie over flora en fauna, muziekinstrumenten, het bewerken van leer en het maken van kleding. Ook is een dorpje nagebouwd, een soort van mini openlucht museum.

We gingen als eerste naar de overdekte tentoonstelling. Een aantal zalen met informatie over vogels, welke dieren in Gambia leven en geleefd hebben. Vroeger was er ook veel groot wild, nu met name nog de antilope en het wrattenzwijn.

Daarna een zaal met muziek instrumenten. Ablie legde uit hoe deze vroeger werden gebruikt om met andere dorpen te communiceren.

De tijdelijke voorstelling ging over weven, batik en leer bewerken. Ook hiervoor gold dat elke stam zijn eigen traditie had van kleding welke gedragen werd bij ceremonies. ook de manier van bewerken verschilde per stam.

Het village museum ligt in een mooi stukje bos. Dus ook de route gevolgd door het bos, met veel informatie over al het groen. Gambianen, met name op het platteland, maken nog steeds veel gebruik van de natuur. Om te eten, Om werktuig en boten te maken. De bladeren voor dakbedekking en hout om te koken. Niets blijft ongbruikt.

Dat zag je ook in het dorpje dat nagebouwd was al. Huisjes opgetrokken uit leem en de muren versterk met oesterpoeder. Daken van gedroogde bladeren en alle gebruiksmaterialen van hout.

Vroeger waren alle huisjes rond, dat is nu niet meer. Elk dorp had een omheining met 1 ingang. Daar woonden als eerste de jonge mannen, die het dorp moesten beschermen. Verder in het dorp woonden dan de ouderen, vrouwen en kinderen. Er was speciaal een plek voor de kippen en geiten en een apart huisje dat gebruikt werd om te koken.

Op het eind van de rondleiding was er gelegenheid om wat te drinken en zaten een paar mannen muziek te maken. Zij vroegen hoe ik heette en waar ik vandaan kwam. Ze begonnen te zingen in het Madinka. Ablie vertaalde het voor mij: Franca is helemaal naar ons gekomen vanuit Holland. Franca is nu onze gast in Gambia. Wij vertrouwen haar. Wij zijn allemaal een. Dit werd steeds herhaald en Ablie zei dat vroeger gasten altijd ontvangen werden met dit soort muziek.

Even later vertrokken we weer met de auto. Nu richting Gunjur en Kartong. Net voor Kartong hebben we de reptielenfarm bezocht.

Hier houden ze allerlei reptielen die in Gambia voorkomen: krokodillen, salamanders, veel soorten slangen en schildpadden. De Farm was gelegen midden in de bush-bush, dus ook nog eens mooie natuur.

We kregen een rondleiding van een vrouw die veel wist te vertellen, waar ze leefden, welke giftig zijn en welke niet. Met een aantal dieren op de foto geweest: een python, een schildpad van 40 jaar en een aantal kleinere schildpadden en slangen. Het was een erg mooie farm en erg informatief.

Daarna door Kartong gereden op naar het aller zuidelijkste puntje van Gambia. We waren onderweg al veel checkpoints tegen gekomen van de politie, maar voorbij Kartong stond er een militair checkpoint. Dit is nl. geen officiele grensovergang naar Senegal. Er wordt daarom gecontroleerd omdat de route over het water gebruikt wordt om te smokkelen.

Wij mochten doorrijden en kwamen in het Zuidelijkste puntje van Gambia. Het was een klein dorpje met wat vissersboten en aan de andere kant van de rivier lag Senegal. Leuk om er geweest te zijn. En de paar mensen bezig te zien met hun boot en net vissen.

Daarna weer terug, opnieuw langs het checkpoint, door de mooie groene natuur terug naar Kololi.

Om 16.00 uur was ik weer terug. Afspraken gemaakt met Ablie over de laatste excursie. Woensdag varen op de Gambia Rivier.

Zo direct ga ik even ergens wat eten en dan lekker op tijd naar bed. Het was een erg mooie dag.

Jorn

Hoi Franca,

Je maakt veel mee op reis zo te lezen. Ik wil ook nog wel een keer naar Gambia als ik je verhalen zo lees.

Was het een grote python waar je mee op de foto bent gegaan? Is de pindakaas lekker daar trouwens?