Buuñaa konoto diimaa bankoo: The Gambia

The Gambia River

Vandaag een fantastische dag gehad: varen en vissen op de Gambia Rivier. De rivier loopt dwars door Gambia heen, vanaf de zee tot het meest oostelijke deel van Gambia,

Om half tien vertrokken we. Eerst water gekocht en ijs om het te koelen, daarna voor de laatste keer geld wisselen. Bij de local markt in Bakau nog shrimps gekocht als voer voor de vissen.

Om half elf stapten we, in de haven net ten zuiden van Banjul, aan boord. Ik had de hele boot voor mezelf. Omdat het een hete en zonnige dag is, zijn we onder het afdakje gaan zitten.

Omdat het nog laagseizoen is, waren we eigenlijk alleen op het water, soms in de verte wat lokale vissers.

We gingen de Gambia rivier op. Het is daar erg mooi. Veel Mangrove en overal is alles groen. In dit gebied komen ook veel vogelsoorten voor. De volgels laten zich helaas niet zo gemakkelijk fotograferen, maar we hoorden en zagen ze wel overal.

Na een uurtje varen, ging het anker uit. We gingen vissen. De kapitein van de boot legde me uit wat ik moest doen. De garnalen deed hij aan de haak en daar gooide ik de draad van de hengel het water in. Na zo een tien minuten voelde ik ineens dat er flink aan de draad getrokken werd.

De kapitein kwam me helpen. Hij dacht gelijk dat het een grote vis moest zijn. Ablie pakte een visnet erbij en 5 minuten later stond ik met een Captain's Fish van meer dan 20 kilo in mijn hand.

Waarschijnlijk beginnersgeluk, maar de kapitein en Ablie waren door het dolle heen, ik was voor hen de held van de dag.

Na deze grote slag vingn we niets meer, dus even verder gevaren. Uiteindelijk nog een stuk of 12 kleinere Lady Fish gevangen.

Daarna doorgevaren naar de Lamin Lodge. Ablie heeft daar een afspraak, dat als de vangst goed is, je je eigen vangst kan laten bereiden.

Toen we bij de Lamin Lodge aankwamen voor de lunch, was zelfs de kok onder de indruk. Het komt niet vaak voor dat ze met zulke grote vissen aankomen. We spraken af dat hij een deel van de vis klaar zou maken. Hij was te groot voorons drieen, de kapitein Ablie en mijzelf.

De lunch werd geserveerd, net veel grote stukken vis, patat en groente. We hebben er goed van gegeten.

Ook in deze buurt zitten veel apen, maar deze waren wel erg brutaal, als je niet uitkeek, pakten ze alles van je bord. Na de lunch nog even wat geluisterd naar wat muzikanten en we waren klaar voor de terugweg.

We gingen een iets andere route terug. Via Pelican island en Banjul. In de verte zagen we de Arch 22 zelfs. Ook zagen we vrouwen aan het werk voor de oestervangst en oesterpoeder. Verder langs de pinda fabriek, de oogst uit de binnenlanden wordt via de rivier vervoerd naar de fabriek. En aangezien de Gambia rivier uitmondt in de Atlantische Oceaan kan het direct geexporteerd worden.

In de haven weer van boord gegaan, De auto stond al weer te wachten. Om 18.00 uur weer terug in het hotel.

Afscheid genomen van Ablie, want dit was mijn laatste excursie met hem. Ik heb hem beloofd aan te bevelen als iemand naar Gambia gaat. Ik heb het erg met hem getroffen.

Morgen nog een dagje Kololi en vrijdagavond terug naar huis.

Reacties

Reacties

alie Cobelens-Schelling

Dag Franca, ÿou had your lucky day". Gisteren vroeg je je dit af en het was zo!! Een vis van 20 kg. ..De heldin van de dag...Dit zal je zeker nooit vergeten. En die mooie natuur. En brutale apen. Die hadden ook een goede "vis"dag. Dus vrijdag kom je weer naar huis. Dan spreek ik je wel weer gauw en kunnen we alle foto.s bekijken. Nog een fijne dag en tot gauw. Groeten van Corrie en Alie.

Esther van der Zee

Beste Franca, wat een mooi verhaal van die vis zeg! Echt stoer van je dat je die gevangen had! Wat een heerlijke reis heb je gehad! Ik wens je een veilige terugvlucht! Liefs van Esther

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!