Buuñaa konoto diimaa bankoo: The Gambia

Vissersplaatsje Tanji

Zoals beloofd eerst nog het vervolg van de jeepsafari.

Om 14.45 uur kwamen we aan bij Paradise Beach. Een mooi stukje strand in het zuiden van Gambia. Daar samen met de gids en de chauffeur gelunched. Ik heb de bongofish genomen, de lokale vissoort. Lekker even kunnen bijkomen na de ochtend in de Jeep.

Een uurtje later vertrokken we richting Tanji. De zee was nog laag, dus we konden over het strand rijden. Een prachtige rit, alleen het strand en de zee, verder was er niemand te zien.

Tanji is een dorpje dat geheel leeft van de visvangst. Je ruikt het al van verre. Er wordt gevist met Piroques. Een soort groot uitgevallen kano. Als de boten terugkomen van zee, staan de vrouwen al in grote getale op het strand te wachten om de vis binnen te halen.

De boten komen zo dicht mogelijk bij de kust. De vrouwen lopen het water in, soms komt het water wel tot schouder hoogte. Zij lossen de vis van de boot en lopen terug met grote bakken vis op hun hoofd. Heel indrukwkkend om dat zo te zien.

In Tanji wordt de vis ook verder verwerkt. Een aantal vrouwen verhuren vrieskisten. Niet zoals wij gewend zijn, maar roestige vriesbakken, niet aangeloten op electriciteiet. De vis wordt gekoeld met ijs. Op deze manier kan de vis 48 uur bewaard worden.

Daarna wordt de vis in een grote stokerij gerookt. En dit alles met de hand. De meeste vis in Gambia wordt gerookt, want niemand heeft een koelkast en op deze manier kan de vis langer bewaard blijven. Uiteindelijk wordt de vis dan opgekocht door handelaren.

Na dit alles uitgebreid bekeken te hebben, reden we weer terug naar het hotel. Waar we tegen zevenen weer terug waren van een lange maar prachtige dag