Buuñaa konoto diimaa bankoo: The Gambia

Op bezoek in de compound

Gisterenavond nog lekker gegeten in het hotel. Niet echt Gambiaans nog, maar dat ben ik vanavond van plan. Nog even genoten van de Afrikaanse dans, maar ineens sloeg de vermoeidheid zo toe, zodat ik lekker naar bed ben gegaan.

Vanmorgen om 8.15 uur opgestaan. Even was er paniek, ik was mijn fototoestel kwijt. Bij navraag bij de receptie bleek hij gelukkig gevonden te zijn. Ik was hem gisterenavond vergeten.

Lekker op het terras ontbeten. Goed ontbijt, ze hebben van alles. Gezellig met het geluid van de vogeltjes in de tuin en de gieren in de lucht.

Om 09.45 uur werden we opgehaald voor de informatiebijeenkomst. We werden ontvangen met een vruchtensapje en lokale dans. Er waren dansers die werden begeleid op de djembe. Het lokale instrument van Gambia. Na geproost te hebben met Lama, Lama! begon de informatie bijeenkomst

Veel info gehad, maar ik hoefde geen excursies te boeken, want vandaag heb ik een afspraak met Ablie (spreek uit als Ablaai), mijn lokale gids voor de komende 2 weken.

Je kon ook goedkoop geld wisselen. Want pinnen kan in Gambia niet, alleen op sommige plaatsen met de Visacard. Nog wat Euros gewisseld voor Dalasi. Voor 1 EUR, krijg je 41 Dalasi. Het grootste papiergeld is 100 Dalasi. Dus ik kreeg een flink pak geld mee.

Om 12.15 weer terug in het hotel, mijn kamer werd net schoongemaakt, dus even op het balkon zitten lezen. De woorden die ik hier tot nu toe het meeest gehoord heb zijn: Don't worry, No Problemen Easy... Het schoonmaken ging dan ook in het Gambiaanse tempo. En gepaard met een glinlach en een praatje. Gambia wordt dan ook wel The smiling coast of Africa genoemd

Om 14.00 uur stond Ablie al op mij te wachten buiten het hotel. Gambianen mogen niet zo maar het hotel in, alleen onder begeleiding van een gast. Een mooi plekje gevonden in de tuin, met heel veel apen. Ablie is een aardige man, die zo te horen veel van Gambia weet.

Na wat kennis gemaakt te hebben, hebben we de mogelijkheden van excursies bekeken. Ik denk dat ik een paar leuke uitjes geboekt heb. Morgen starten we met de eerste.

Tegen vieren richting Rose gelopen, die ik gisteren ontmoet heb. Ik ga met haar mee naar haar huis in de compound, waar ze mijn voeten gaat verzorgen. Heen gingen we met een taxi. Het is meteen een andere wereld, zo een compound in de stad. Einde verharde wegen, allemaal wegen van rode aarde en een wirwar aan straatjes.

Rose woont in een klein huisje van 4x4, samen met haar broer. Het is een huiskamer en slaapkamer in een, met een golfplaten dak. Ze hebben geen stromend water

Nadat ze mijn voeten verzorgd had, zijn we terug gaan lopen door de compound. Best een eindje, de Gambianen lopen dit stuk elke dag.

Terug bij de verharde weg, kwam ik Lamin tegen. Hij werkt in het hotel. Hij vertelde dat hij gisteren getrouwd was en vroeg me mee om zijn vrouw te ontmoeten.

Zijn vader is Iman ik Kololi en zij vangen 5 weeskinderen op. Ik heb een zakje rijst kado gedaan. En de iman gaat vanavond daarom voor mij bidden. Na een glaasje cola weer teruggelopen naar de Strip. Het was inmiddels na zessen en ik had best wel trek, dus ik ben meteen gaan eten bij Ali Baba.

Ik heb gegeten met Lia, zij zat ook alleen, dus we besloten samen te eten. Vandaag wel Afrikaans: Domoda, lokale vis met pindasaus. Pinda's zijn het grootste export product van Gambia, dus dat wordt veel gegeten.

Nu zit ik weer in het hotel, het regent erg hard momenteel. Ik ga er toch even doorheen om mijn blog bij te werken. Ik voeg weer wat foto's bij.

Reacties

Reacties

Jan

Wat een leuke, afwisselende kennismaking met je vakantieland! Leuk om het via je blog een beetje mee te beleven.

Groetjes,

Jan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!